Meer bewegen én minder stilzitten?

 Onderzoek van de Universiteit van Maastricht toont aan dat wie per dag vijf uur laagintensief beweegt (staan, slenteren, traag wandelen of fietsen), meer calorieën verbrandt dan wie elke dag een half uur matig tot intensief beweegt (snel wandelen of sporten bijvoorbeeld) en voor de rest vooral stilzit. Wie te veel zit, loopt dus nog steeds een risico op overgewicht.

Onderbreek het zitten elk half uur
Daarom adviseert ook het VIGeZ om voldoende te bewegen per dag én ook langdurig zitten te vermijden. Onderbreek het zitten elk half uur door recht te staan, een glas water te halen, je auto wat verderop de parkeren enz.

Een half uur of 3 x 10 minuten matig bewegen
Om voldoende te bewegen kan je blijven streven naar een half uur matige beweging per dag. Je kan dit half uur ook opsplitsen in 3x10 minuten per dag. Op die manier kan je het gemakkelijker toepassen in het dagelijkse leven (bijvoorbeeld 10 minuten fietsen naar de winkel).

Stappen gespreid over de dag
Als je liever met stappen rekent dan zet je best 10.000 stappen, gespreid over een hele dag. Door eenvoudige zaken zoals de trap te nemen, bewegingstussendoortjes op het werk, leuke wandelingen, tuinieren, en verplaatsing te voet (naar de winkel, een halte vroeger afstappen) kom je snel aan extra stappen.

Klik hier voor het Interview met onderzoeker Hans Savelberg in De Standaard.

Terug