Vlamingen en beweging

Ons lichaam is eigenlijk niet aangepast aan het zittend leven dat we tegenwoordig allemaal leiden. Studies bewijzen dat ons organisme dagelijks beweging nodig heeft om goed te kunnen functioneren en gezond te blijven. Zo is er een verband tussen ernstige ziekten, zoals hart-  en vaatziekten, diabetes, kanker en te weinig lichaamsbeweging.

De cijfers spreken voor zich…

De Vlaming brengt gemiddeld

  • 75% van de dag zittend of liggend door;
  • 22 jaar in bed voor een goede nachtrust;
  • 1 jaar op het toilet;
  • 7 jaar gezellig voor de tv;
  • Ontelbare uren in de wagen, aan tafel of voor de computer.

Onderzoek wijst bovendien uit dat 42% van de Vlamingen de auto gebruikt voor een fietsbare afstand van minder dan 5 km.

Besluit

Vlaams onderzoek wees uit dat minder dan de helft van de volwassen Vlamingen dagelijks voldoende beweegt om gezond te blijven.

Meer bewegen: een bewuste keuze.

Onze omgeving en samenleving zijn zo georganiseerd dat lichaamsbeweging overbodig is geworden:

  • Met de auto naar de winkel, familie of het werk;
  • Zittend of staand werk, waarbij fysieke arbeid wordt overgenomen door machines en PC’s;
  • Automatisering in alle huishoudens (wasmachine, elektrische grasmaaier, afstandsbediening,…);
  • Meer keuze dan ooit uit passieve ontspanningsmogelijkheden (tv, film, kranten, boeken, sportwedstrijden…).

Kortom, dagelijks bewegen is eerder een keuze geworden en niet langer een noodzaak.

Hoe overtuigen?

Studies tonen aan dat volwassenen meer bewegen als ze meer voordelen dan hindernissen zien en voldoende zelfvertrouwen en steun van familie en vrienden hebben. Dit zijn de psychosociale factoren, die binnen de persoon zelf zitten en in relatie met zijn/haar sociale omgeving staan.

Voordelen van bewegen

  • fit en gezond blijven;
  • er goed uitzien;
  • zich goed voelen;
  • met anderen samen zijn;
  • gewicht verliezen;

Hindernissen

  • gebrek aan tijd;
  • gebrek aan interesse;
  • gebrek aan zelfdiscipline.

Demografische- en omgevingsfactoren

Demografische factoren (leeftijd, geslacht, beroep,…) en zeker ook omgevingsfactoren zoals degelijke wandel- en fietspaden, open ruimtes, veilig verkeer (minder druk, minder snel, minder uitlaatgassen) en criminaliteit (gevoel van veiligheid), spelen zeker een rol.